DE 3 TRENDS VAN DUTCH DESIGN WEEK

WELKE TRENDS ZIEN WE IN GEDRAGSVERANDERING?

 

Waar beter trends te spotten dan tijdens de Dutch Design Week. Verspreid door heel Eindhoven kom je innovatieve ideeën en gave designs tegen die als doel hebben problemen in de wereld op te lossen. Duizenden mensen van over de hele wereld komen massaal naar Nederland. Ineens hoor je Italiaans om je heen en luister je naar een designer uit Zuid Afrika. Maar goed, je komt er niet om naar mensen te gluren (hoewel… het is één van de betere activiteiten tijdens #DDW). Je komt er voor het design.

En aan design geen gebrek. We bezochten in een paar dagen zoveel mogelijk locaties en verzamelden de 3 trends die van belang zijn voor het vakgebied van gedragsverandering. Wat zien we gebeuren in de wereld van design en wat betekent dat voor de praktijk? 

PLAYFULNESS

BACK TO BASIC

RE-SHAPING CONTEXT

1 | PLAYFULNESS

 

Dit jaar, meer dan andere jaren, is Playfulness een thema van de net afgestudeerden die hun werk laten zien op de graduation show (aanrader trouwens: die show. Eén van de hoogtepunten van de Dutch Design Week).

Zo lag er ineens een enorme zitzak in de vorm van een donut tussen al het design. Loungen op een donut zitzak is een buitengewoon goed idee na een dag Dutch Design Week, maar de bedenker, Joel Blanco, had er een heel ander doel mee: pretentieuze mensen uitdagen.

 

“Let’s show the hole

& celebrate the dough”

Ook zagen we bouwsteentjes gemaakt van natuurlijke materialen zoals hout en glas. Stylish verantwoord speelgoed voor volwassenen. Michael van Gageldonk wil hiermee onze automatische associatie, dat spelen alleen voor kinderen is, doorbreken. Volgens Michael moeten we en toe weer spelen zodat we onze creativiteit kunnen vergroten.

Vanuit gedragsverandering kennen we een soortgelijk concept: Gamification. Het toevoegen van spelelementen aan niet spelsituaties, waardoor het beoogde gedrag aantrekkelijker wordt om uit te voeren.

Het achterliggende doel van Gamification verschilt echter met die van Playfulness. Playfulness gaat niet over het aantrekkelijker maken van gewenst gedrag, maar zet spel als middel in om mensen zelf tot nieuwe inzichten te laten komen. Een mooie tool voor teams en organisaties die vastlopen in innovatie dus.

2 | BACK TO BASIC

 

Onze agenda’s lopen steeds sneller vol en de steden worden drukker en drukker. Als tegenreactie zien we een opvallende trend opkomen: designs die momenten van rust creëren. Van een draaiend kamerscherm die alleen om je hoofd zit, waarmee je jezelf dus letterlijk kunt afsluiten van de omgeving, tot een mobiel hutje om je in terug te trekken.

 

Niet perse iets nieuws; het is een thema dat we al verschillende jaren op de Design Week voorbij zien komen. Opvallend dit jaar was de verschuiving van rust creëren naar optimaal rusten. Onze rustmomenten blijken steeds minder efficiënt, we slapen korter en onrustiger, en als oplossing zijn er verschillende designs zoals speciale geur-kussens en rustgevende projecties op plafonds. Beide nudges richting een uitgerust brein.

 

In de wereld van gedragsverandering zien we ook dat er steeds meer nadruk komt te liggen op een uitgerust brein: hoe meer uitgerust we zijn, hoe slimmer onze keuzes en hoe minder we verleid worden door korte termijn winst. Schaarste van onze breincapaciteit was het afgelopen jaar een groot thema binnen de wereld van schulden (hoe meer geldproblemen, hoe slechter onze denkkracht). Maar kennis van schaarste zou veel breder ingezet kunnen worden. Werk aan de winkel dus om dat brein van ons rustiger te krijgen.

 

3 | RE-SHAPING CONTEXT

 

De laatste trend is re-shaping context. Het nieuwe omdenken waarbij je een probleem oplost door kennis vanuit het ene vakgebied te vertalen naar het andere vakgebied. Ook wel bekend als cross-industry innovatie. Zo vertaalden vijf internationale designers kennis van design naar het besturen van een land. Wat kan de overheid leren van designers en design thinking?

Ook zagen we veel praktische toepassingen waarbij letterlijk de omgeving opnieuw werd ingericht. Van fietsrekken die in de grond verdwijnen als ze niet gebruikt worden tot complete garages die uit de grond poppen als er een overstroming is en water het laagste punt opzoekt. Ook werd de term ‘boyscout designer’ geïntroduceerd: “a boyscout designer does not need permission to do an intervention in public space if it doesn’t cause permanent damage.” Dat bracht ons op genoeg ideeën voor de projecten die we doen in de openbare ruimte!

Gedragsverandering gaat steeds meer op in design en vice versa. Termen als social marketing, nudging en design thinking worden door elkaar gebruikt en kennen steeds meer overlap. Ieder vakgebied kan iets van het andere vakgebied leren om steeds effectiever problemen op te lossen.

 

“Good design

for a bad world”

www.ddw.nl